نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دوفوریت لایحهاصلاحی با عنوان " اصلاح بند (و) تبصره ۱۳قانون بودجه سال ۱۳۸۶کل کشور" در مورد اصلاح قیمت گازوئیل رای مثبت دادند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در صورت تصویب نهایی این لایحه در مجلس ، در بند ( و) تبصره ۱۳قانون بودجه سال ۱۳۸۶کلی کشور عبارت " قیمت هر لیتر نفت گاز از ابتدای خرداد ۱۳۸۶مبلغ ۴۵۰ریال تعیین می گردد" ، حذف میشود.
دولت در توجیه ارائه این لایحه به صورت دوفوریتی تاکیدکردهاست :
نظر به تاثیر افزایش قیمت نفت گاز درحمل ونقل برون شهری و درون شهری از جمله افزایش هزینههای حمل ونقل محصولات کشاورزی و تاثیر آن در افزایش نرخ تورم بیش از میزان پیش بینی شده و با عنایت به آثار روانی ناشی از این افزایش درجامعه و کاهش قدرت خرید مردم این لایحه تقدیم مجلس شود.
این لایحه دارای یک ماده واحده است که در صورت تصویب نهایی ماده واحده این لایحه دوفوریتی در مجلس ، در بند" و" تبصره ۱۳قانون بودجه سال جاری عبارت " قیمت هر لیتر نفت گاز از ابندای خرداد ۸۶مبلغ ۴۵۰ ریال تعیین میگردد " ، حذف میشود.
دو فوریت این لایحه اصلاحی با ۱۳۸رای موافق ، ۳۹رای مخالف و ۹رای ممتنع از مجمع ۲۰۳نماینده حاضر به تصویب رسید.
در ابتدای بررسی فوریت این لایحه ، حسینی معاون پارلمانی وزارت نفت توضیحاتی در مورد ضرورت ارائه این لایحه بیان کرد.
حسینی معاون پارلمانی وزارت نفت و نماینده دولت در بیان ارائه این لایحه به صورت دوفوریتی گفت: دولت مکلف شده از ابتدای خردادماه قیمت هر لیتر گازوئیل را تا ۴۵۰ریال افزایش دهد.
وی یادآورشد: اگر این لایحه درمجلس تصویب نشود ، دولت موظف میشود این تصمیم مجلس را کمتر از ۲۰روز آینده اجرا کند .
این معاون وزیر نفت تصریح کرد: باتوجه به بررسی کارشناسی ، اشکالات و نقاط ضعفی بر مصوبه قانون بودجه درمورد گازوئیل وجود دارد که می تواند در سیستم حمل و نقل عمومی تاثیر داشته و افزایش قیمت حمل و نقل را بدنبال داشته باشد.
حسینی تاکیدکرد: دولت هیچگاه بحث افزایش قیمت گازوئیل را در نظر نداشته و در لایحه بودجه ، کمیسیون تلفیق این مورد را اضافه کرد.
وی یادآورشد: شهروندانی که از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند از قشر ضعیف جامعه هستند.
وی همچنین گفت: اگر میخواهیم در مورد گازوئیل تصمیمگیری شود یک بسته جامع در مورد حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود.
معاون وزیر نفت ادامه داد: دولت دراین لایحه پیشنهاد کرد افزایش قیمت گازوئیل و تبصره ۱۳در قانون بودجه سالجاری حذف و بعد یک لایحه جامع با همکاری مجلس تهیه شود.
وی از نمایندگان خواست تا به این لایحهرای مثبت بدهند.
" کریم شافعی " نماینده مرند نیز در مخالفت با دوفوریت این لایحه گفت: منافع کشور را با محرومیت جابجا نکنیم ، سران کشور تلاش دارند با کار درست منفعت دراز مدت برای کشور را در نظر بگیرند.
وی افزود:آیا برای فرآوردههای نفتی کارکارشناسی نشده است ؟ آیا به عنوان مسوول سوختی کشور نمیدانید قیمت گازوئیل چقدر باید باشد.
این نماینده مجلس تاکیدکرد: آیا فقرا و ضعفا از افزایش قیمت بنزین متضرر نخواهند شد ، نرخ سوخت درکشور ، نرخی ناصحیح ، غیر عادلانه و به زیان کشور است ، رقم یارانه بنزین ۲/۵برابر اعتبار عمرانی کشور است.
شافعی تصریح کرد، چرا با حرفهای ناصحیح میخواهیم چنین وانمود کنیم که مجلس قیمت فرآوردههای سوختی را افزایش داده و دولت مخالف است.
وی یادآور شد که نفت و فرآوردههای نفتی متعلق به همه نسلهای کشور است.
وی تاکید کرد: این لایحه برای کسب محبوبیت است. وی از نمایندگان مجلس خواست که به فوریت این لایحه رای منفی بدهند.
"ایرج ندیمی" نماینده لاهیجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در موافقت با فوریت این لایحه گفت، ایران که به هر دلیلی با بحرانها روبرو است، راهی جز حمایت از کشاوران ندارد. اگر امنیت غذایی به هر دلیلی تهدید شود، طبیعتا برای موضوعی چون گازوییل و تامین سوخت وسایل کشاورزی راهی نداریم که حقوق ملت را برای حمایت از ملت بدهیم.
وی تصریح کرد: ما ناچار به افزایش قیمت گازوییل هستیم. وقتی ۲۰۰ نمایندهنامه مینویسند که نسبت به افزایش قیمت گازوییل تصمیم مجدد گرفته شود یعنی تصمیم ناصحیح گرفته شده است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: با افزایش قیمت گازوییل از لیتری ۱۶تومان به ۴۵تومان مجلس را متهم خواهند کرد، اما دلایل قاطعی از جهت آثار اقتصادی وجود دارد.
"هادی حقشناس" نماینده بندر انزلی و مخالف دوفوریتی بودن این لایحه گفت: بیشتر از یکماه از قانونگذاری مجلس در مورد فرآوردههای نفتی میگذرد و حال میخواهیم این مصوبه را اصلاح کنیم.
وی افزود: از سال ۸۵واردات نفت گاز (گازوئیل) به کشور آغاز شده است.
واردات بنزین امروز به ۶میلیارد دلار رسیده است. اگر مجلس ۱۰سال گذشته تصمیم درست را در مورد بنزین گرفته بود، امروز دچار سردرگمی نمی شد.
این عضو کمیسیون اقتصادی به تبصره ۱۳قانون بودجه تاکید کرد و گفت هنوز برای مردم سووال است که آیا بنزین سهمیهبندی میشود، دولت هنوز به تکلیف خود در مورد سهمیه بندی عمل نکرده است ، حال لایحه به مجلس ارایه کردهاست. چرا دولت یک لایحه جامع را به مجلس ارایه نمیکند.
وی تاکید کرد: دولت به فکر پرداخت یارانه مستقیم به کشاورزان باشد تا ثابت نگه داشتن قیمت گازوئیل.
"جهانبخش محبینیا" نماینده میاندوآب نیز در موافقت با فوریت این لایحه گفت، مخالفان بحث قاچاق فرآوردههای نفتی را مطرح کردند. بحث قاچاق فراتر از این است که مرزنشینان و دلالال را وارد بحث و دلیل افزایش قیمت فرآوردههای نفتی بدانیم.
وی تصریح کرد: رای دادن به این لایحه از واجبات است. مصرفکنندگان گازوئیل، کشاورزان، حمل و نقل عمومی برون شهری و کارگاههای تولیدی هستند.
تمام کشورها برای کار کشاورزی، سوبسید (یارانه) در نظر میگیرند.